چگـونه يك مـديـر مـوفـق بحـران را مـديـريـت ميكـند؟

۱ بازديد

چگـونه يك مـديـر مـوفـق بحـران را مـديـريـت ميكـند؟

 

ديگر ما از آن دسته عروسك‌هاي خيمه شب بازي نخواهيم بود تا مورد بازيچه نيروهاي قدرتمند خارجي قرار بگيريم، بلكه اكنون ما هم نيرويي نيرومند مي‌باشيم.


ضـد حـ
مله!

زماني كه اوضاع و موقعيت‌تان به هم مي‌ريزد و دستخوش آشفتگي قرار مي‌گيرد، شما مي‌بايست همانند يك فرمانده ارتش در ميدان جنگ شروع به تفكر نماييد. گاهي موقعيت به اندازه‌اي حاد است كه مجبور مي‌شويد تصميمات مهم و سختي را اتخاذ نماييد و آن‌ها را بدون معطلي ايجاد كنيد، چرا كه ديگر تامل جايز نيست.

 مطالعه‌اي در خصوص بزرگ‌ترين فرمانده‌هان ارتش دنيا كه از سال 600 قبل از ميلاد به بعد در زمين زندگي كرده‌اند صورت گرفته است. در اين بررسي و ارزيابي چندين اصول استراتژي ارتش كه طي قرن‌ها به شكست يا پيروزي افراد و گروهك‌ها منتهي شده‌اند، مشخص شده است.

اين اصول هم اكنون در تمام مدارس نظامي دنيا به دانشجويان آموزش داده مي‌شود. با اجراي اين اصول استراتژي در زندگي و شغل‌ تان گاهي مي‌توانيد اوضاع و شرايط را تغيير داده و به نتايج فوق‌العاده‌اي دست يابيد.

 
استراتژي اول: اهـدافـتان را تعيين نماييد
اولين اصل در استراتژي نظامي، اصل هدف است. بدين منظور كه شما مي‌بايست كاملا هدفي را كه براي عبور از بحران‌ها به آن احتياج داريد شناسايي نماييد. در اصول شغلي اجراي اين اصل معمولا بر روي اهدافي مبتني بر فروش ، درآمدها و گردش پول نيز متمركز است. شما براي دستيابي به بهترين و مهمترين اهداف خود به طرح‌ها، برنامه‌ريزي‌ها و افراد مناسبي نيازمنديد كه در مشاغل مناسب خود به انجام كار مشغول شوند. افراد مي‌بايست كاملا بدانند كه از آن‌ها توقع انجام چه كاري را دارند هر چه كه هست بايد تعهد به پيروزي و موفق شدن را بدانند.
 
استراتژي دوم: شجاعانه عمل نماييد
دومين اصل مهم اصل حمله است. اهميت اين اصل اقدام و عملكرد شما مي‌باشد. به اين معنا كه مي‌بايست شجاعانه به جلو حركت كنيد تا با دشواري‌ها مواجه شويد و مشكلات را حل و فصل نماييد. همان‌طور كه ناپلئون رهبر نظامي فرانسوي مي‌گويد: تا به حال هيچ‌گونه جنگ بزرگي از موقعيت دفاعي، پيروز و موفق نبوده است.
از آن‌جايي كه تمايل طبيعي هر فردي در طول مواجه شدن با بحران و مسائل چالش برانگيز عقب‌نشيني است، شما مي‌بايست در مقابل اين تمايل مقاومت كنيد و با حالت صبورانه حركت به سمت جلو براي به دست گرفتن كنترل اوضاع و حمله قاطعانه به طرف مشكلات را ادامه دهيد.

شما هرگز نمي‌توانيد با كاهش هزينه‌ها از بحران و اوضاع چالش برانگيز رهايي يابيد بلكه مجبور خواهيد بود براي خودتان درآمدي را ايجاد كنيد و تنها روش براي انجام اين كار فروختن چيزي به شخصي مي‌باشد. هميشه به خلق درآمد از راه فروش بيانديشيد. در اين زمينه بايد با دقت و بي‌پروا رفتار كنيد.
شركت‌هاي خاص كه يك بحران را به خوبي پشت سر مي‌گذارند با تمركز مستحكم و قاطع بر خلق درآمدهاي فروش اوضاع را به سود خودشان تغيير مي‌دهند بنابراين شما نيز مي‌بايست اين چنين عمل كنيد.

استراتژي سوم:
 منابع خودتان را سازماندهي نماييد

سومين اصل اساسي اصل سازماندهي منابع است به اين منظور كه شما مي‌بايست تا بهترين افراد، بهترين كارمندان و منابع محدودتان را در قسمت‌هايي متمركز و سازماندهي نماييد كه در آن احتمال بزرگ‌ترين پيروزي‌ها وجود داشته باشد. فعاليت‌هايتان را به نوعي بازسازي نماييد كه استعدادهاي‌تان به تنايجي معطوف شوند كه به راحتي قادر باشند تا شما را سريع‌تر از هر چيز ديگري از بحران نجات دهند.

استراتژي چهارم: بسيار انعطاف پذير باشيد
اصل چهارم در اين بخش اصل مانور روي خود است. تقريبا تمامي موقعيت‌هاي بزرگ كه در جنگ نصيب يك گروه مي‌شوند، نتيجه‌ي تدابير مهم فرمانده موفق گروه در حمله به دشمن در جناح‌هاي مختلف و تحت فشار قرار دادن گروه مقابل مي‌باشد. در امور شغلي و كاري به كارگيري اين اصل نيازمند اقداماتي جديد و تازه است و در صورت تاثيربرانگيز نبودن آن بايد شانس خودتان را با هر گونه اقدام و عملكرد ديگري بيازماييد. در عملكرد خود مي‌بايست بسيار انعطاف‌پذير و خلاق باشيد. در انجام دقيق يك عملكرد جديد بر عكس آن‌چه كه تا به حال انجام مي‌داديد، نيز بيانديشيد. انجام تمامي شيوه‌ها را براي خودتان هم هموار كنيد. چرا كه پيروزي و بقا نبايد تنها هدف مهم براي‌تان باشد.

استراتژي پنجم: تمامي اطلاعات موجود را جمع‌آوري و ذخيره نماييد
اصل پنجم از استراتژي نظامي اصل اطلاعات مي‌باشد. به كارگيري اين اصل در واقع به معناي كسب تمامي اطلاعات در مورد اوضاع و شرايط مي‌باشد. شما هر طور كه مي‌توانيد بايد اطلاعات كسب كنيد. كنجكاوي كنيد و با افراد مختلف تماس برقرار نماييد و حتي به سراغ اينترنت برويد. شما هر چه اطلاعلت بيشتر و بهتري را كسب نماييد در اخذ تصميمات بهتر و موثرتر كوشا خواهيد بود.

استراتژي ششم: تمامي افراد را به انجام كارهاي گروهي دعوت كنيد
اصل ششم براي سبك پيروزي و موفقت  انجام عملكردهاي گروهي است. اطمينان يابيد كه گروهتان به اهداف و ارزش‌هاي منسجم و مشترك مشغول به كار مي باشد و از وظايف كاري خود كاملا آگاه است. تمامي افراد بايد  بدانندكه اوضاع و موفقيت كاري چگونه در حال پيشرفت است و ديگر افراد گروه در حال انجام چه كارهايي مي‌باشند. يكي از اصول پيروزي نظام مشترك، اين است كه هرگز شانس و اميد اتفاقي رخ نمي‌دهد. اميد و تكيه بر شانس هرگز يك استراتژي محسوب نمي‌شود. به خودتان نگاه كنيد و هرگز در انتظار كسب يك پيروزي در موفقيت آسان نباشيد.

روزي از ناپلئون سوال مي‌كنند كه آيا به شانس عقيده داريد يا خير؟ او در پاسخ مي‌گويد: بله به شانس عقيده دارم ، البته به شانس بد عقيده‌ي بيشتري دارم چرا كه معتقدم هميشه چنين شانسي را با خود به همراه خواهم داشت. بنابراين بر مبناي آن نقشه طراحي مي‌كنم.
شما نيز مي بايست چنين اعمال كنيد. اگر از رگه‌اي از خوش‌شانسي برخورداريد، بايد خودتان را فرد سعادتمندي تلقي كنيد. اما هيچ‌گاه روي آن حساب چنداني باز نكنيد يا به اين موضوع اميد نداشته‌ باشيد كه براي‌تان اتفاق بيفتد.

استراتژي هفتم: شما يك مدير هستيد
اصل هفتم از استراتژي نظامي اتحاد و يكپارچگي فرمان است. همه افراد بايد بدانند كه اختيار همه چيز و انجام هر كاري در دست شماست. زيرا شما مسئوليد، شما فرمان تيراندازي را صادر مي‌كنيد. همه به شما اطلاعات را گزارش مي‌دهند و جواب تمامي سئولات مبهم را اخذ مي‌كنيد. در زمان شما مي‌توانيد به موقعيت دموكراتيك برگرديد اما در زمان بحران همه بايد بدانند كه شما رئيس و مدير هستيد.


در نهايت اينكه در اقدام براي حل و فصل يك بحران احتمالا بهترين ويژگي كه شما مي‌توانيد داشته باشيد تعهد به موفقيت، پيروزي و غلبه بر مسائل و مشكلات بدون توجه به بزرگي و نوع اين مشكلات است. كليد پيروزي و موفقيت تداوم بخشيدن به جملات از سوي شما و حركت بدون وقفه به سمت جلو مي‌باشد. گاهي بي‌باكي و شجاعت منجر به ايجاد بسياري از مشكلات مي‌شود. اما شجاعت و بي‌باكي بيشتر شما را از دام مشكلات خلاص مي‌كند. بنابراين هر چه سريع‌تر براي دستيابي به پيروزي و موفقيت دست به كار شويد و هرگز توقف نكنيد.


منبع : مدير سبز

image

ديگر ما از آن دسته عروسك‌هاي خيمه شب بازي نخواهيم بود تا مورد بازيچه نيروهاي قدرتمند خارجي قرار بگيريم، بلكه اكنون ما هم نيرويي نيرومند مي‌باشيم...

                                                                                                                                                                              التمــــــاس  دعـــــــا


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد