چگونه يك مدير موفق تصميم گيري مي كند

هرجه مي خواهد دل تنگت بگو

چگونه يك مدير موفق تصميم گيري مي كند

۱۰ بازديد

چگونه يك مـديـر مـوفـق تصميم گيري ميكند؟

 

مديريت و رهبري كسب‌ و‌كار مهارتي است كه در افراد به تدريج به عادت تبديل مي‌شود. مثلا مديران پس از مدتي مي‌آموزند به سرعت تصميم‌ گيري كنند. بسياري از مردم تعجّب مي‌كنند كه مدير چگونه در سخت‌ ترين شرايط تصميمات درست را اتخاذ مي‌كند. اين تصميمات نتيجه جمع‌آوري تجربيات زياد و مواجه شدن با شرايط مختلف است. 15 فعاليت وجود دارد كه اغلب مديران دنيا آن‌ها را انجام مي‌دهند. حال شايد آن‌ها را فرا گرفته باشند يا به صورت ذاتي اين موارد را انجام مي‌دهند. با بررسي اين 15 مورد دريابيد كه آيا مدير موفقي هستيد يا خير.

 

1. ايجاد احساس امنيت در ديگران و ترغيب ديگران به نظر دادن
بسياري از مديران مقام و قدرت خود را به رُخ كارمندان مي‌كشند. آن‌ها وقتي وارد اتاق كارمند مي‌شوند جوي جدي و ترسناك ايجاد مي‌شود. مديران موفق توجه را به خودشان جلب نمي‌كنند و نظرات ديگران هميشه برايشان مهم هستند. آن‌ها استاد ايجاد حس امنيت هستند و كاري مي‌كنند تا ديگران با اعتماد به‌ نفس نظرات خودشان را بگويند. نزديك شدن به مديران موفق و گفتن نظرات كاري بسيار ساده است و هيچ‌ گونه ترس و وحشتي ايجاد نمي‌كند. كارمندان به راحتي مي‌توانند با نظرات يك مدير موفق مخالفت كنند.


2. اتخاذ تصميمات
مديران موفق تصميم‌ گيرندگاني حرفه‌اي هستند. آن‌ها بسيار ساده و روان صحبت مي‌كنند و مكالمات را به نتيجه مي‌رسانند. آن‌ها مدام تصميماتي مي‌گيرند كه باعث انجام شدن كارها مي‌شود و پيشرفت حاصل مي‌شود. آن‌ها استاد خاتمه دادن صحبت‌ها و موارد بي‌ارزش هستند و به سرعت تصميم مي‌گيرند. به جاي اينكه روزها و ماه‌ها براي يافتن بهترين گزينه ممكن فكر كنند با قاطعيت تصميم مي‌گيرند، حتي اگر تصميمشان بهترين گزينه ممكن نباشد. عدم قطعيت در تصميم‌ گيري يكي از بزرگ‌ ترين عوامل شكست كسب‌ و‌كارها است. 


3. توضيح انتظارات
مديران موفق در صحبت و انتقال پيام بسيار قوي هستند، به خصوص وقتي درباره توقعات خود از عملكرد ديگران صحبت مي‌كنند. آن‌ها همواره به همكاران چشم‌انداز و ارزش‌هاي شركت را يادآوري مي‌كنند تا مطمئن شوند درست درك شده و اجرايي خواهد شد. مديران هميشه توقعات خودشان را به وضوح بيان مي‌كنند. اين كار باعث تمركز كاركنان بر كارهاي اصلي مي‌شود. همچنين معيارهايي براي ارزيابي كارها ارائه مي‌دهند تا هم مدير و هم كاركنان بتوانند كيفيت كار انجام‌ شده را ارزيابي كنند. 


4. به چالش كشيدن ديگران براي تفكر
مديران موفق ديدگاه‌ها و توانمندي‌هاي كاركنان را مي‌شناسند. آن‌ها گروه را ترغيب به تفكر مي‌كنند. اگر كسي در كارش به اندازه كافي تفكر نكند، رشد چنداني نخواهد داشت. مديران موفق محيطي دوستانه ايجاد مي‌كنند تا همه بتوانند فكر كنند و راه‌حل ارائه دهند. مديران موفق همه را به تفكر وا‌مي‌دارند. تفكر فقط كار مديران ارشد يك سازمان نيست. هر كارمندي بايد تفكر كند و باعث رشد سازمانش شود. 


5. مسئوليت‌پذيري نسبت به ديگران
مديران موفق به كارمندان اجازه مي‌دهند مدير را مديريت كنند. البته اين‌ طور نيست كه ديگران كنترل مدير را در دست بگيرند، ولي مديرمسئول است تا مطمئن شود نياز همكاران برآورده مي‌شود. مسئول بودن نسبت به خواسته‌هاي همكاران و علاقه به موفقيت فردي همكاران بسيار اهميت دارد. مدير موفق به جاي دستور دادن بيشتر به اجراي خواسته‌هاي معقول همكاران مي‌پردازد. 


6. هدايت با نمونه خودشان
الگو بودن در تمام كارها ظاهراً خيلي ساده به نظر مي‌رسد، ولي مديران بسيار كمي هميشه اين‌طور هستند. مديران موفق به آنچه مي‌گويند عمل مي‌كنند و مراقب رفتارشان هستند. آن‌ها مي‌دانند كه تحت نظر هستند و برخي منتظرند تا يك رفتار اشتباه ببينند و موضوع را بزرگ جلوه دهند. اگر مدير توقع دارد كارمندان عمل‌ گرا باشند خودش اولين كسي است كه بلافاصله دست به كار شده و كارها را انجام مي‌دهد. 


7. ارزيابي و پاداش دهي عملكرد خوب
مديران موفق همواره عملكرد مجموعه را ارزيابي مي‌كنند. آن‌ها نه تنها اعداد و ارقام را بررسي مي‌كنند بلكه مدام كارهاي خوب و افراد پرتلاش را تشويق مي‌كنند. مديران خوب هيچ‌گاه نسبت به افراد با عملكرد بالا بي‌توجه نيستند و پاداش دادن به آن‌ها را فراموش نمي‌كنند. مديري كه بين كارمندان عالي و معمولي تمايزي قائل نشود با سرعت تمام كسب‌ و‌كارش را به سمت سقوط پيش مي‌برد.


8. دادن اطلاعات و بازخورد به كاركنان
كاركنان مي‌خواهند مدير به آن‌ها توجه كند. مديران موفق همواره به كاركنان اطلاعات و بازخورد مي‌دهند و از شنيدن نظرات كاركنان استقبال مي‌كنند. آن‌ها روابط دوستانه‌اي با همكاران دارند. آن‌ها مي‌دانند اين موضوع براي پيشرفت كسب‌ و‌كار حياتي است. مديران منبع اخبار جديد شركت براي كاركنان هستند. مديران خوب رازهاي زيادي ندارند و به راحتي درباره موضوعات كليدي كسب‌ و‌كار پيش همكاران صحبت مي‌كنند.


9. تشخيص و شكوفا كردن استعدادها
مديران موفق استعدادهاي كارمندان را كشف كرده و از آن استفاده مي‌كنند. آن‌ها در افزايش توانمندي‌هاي همكاران متخصص هستند و مي‌‌دانند در هر شرايطي چگونه از توانايي‌هاي منحصربه‌ فرد هر كارمند به خوبي كمك بگيرند تا پروژه‌ها با موفقيت پيش برود. شايد فردي براي تايپ استخدام شده است، ولي مدير پس از چند ماه او را به بخش طراحي منتقل كند چون استعدادش را در اين زمينه كشف كرده است.


10. پرسيدن سوال و دريافت مشاوره
مديران موفق همواره در حال پرسيدن سئوال و مشاوره گرفتن از ديگران هستند. شايد اين مديران بسيار دانا و مطلع باشند ولي از درون مي‌دانند كه بايد هميشه به دنبال علم و دانش و يادگيري باشند. اين افراد به خودشان متعهد شده‌اند تا هميشه پيشرفت كنند و توانمندي‌هاي خودشان را افزايش دهند. مديران موفق از كمك گرفتن ترسي ندارند و سعي مي‌كنند از تمامي اطرافيان خود كمك فكري بگيرند، حتي اگر خودشان در آن زمينه متخصص باشند. آن‌ها ارزش دانسته‌هاي ديگران را مي‌دانند و خودشان را بهترين تصميم‌ گيرنده دنيا نمي‌دانند.


11. حل مسائل و دوري از تعـلّل
مديران موفق مي‌دانند وقتي با مسئله‌اي روبرو شدند بايد اصل موضوع را كشف كنند و مسئله را از پايه و اساس حل كنند. اگر هر روز در محل كار مشاجره پيش مي‌آيد، سخت‌‌گيري و دعوت به سكوت مشكل را حل نمي‌كند. يك مدير موفق سعي مي‌كنند علت ريشه‌اي مشاجرات محل كار را دريابد و آن را رفع كند. آن‌ها در حل مسائل مهم تعلل نمي‌كنند و نمي‌گذارند كار از كار بگذرد. آن‌ها از مواجهه با موارد اضطراب‌ آور هراس ندارند زيرا مي‌دانند تنها راه حل مشكلات رويارويي با مشكلات و موارد است. مديران حاضرند كارهايي انجام دهند كه از ديد ديگران لذت‌بخش نيست و افراد ديگر حاضر به انجام آن نيستند.



12. ايجاد انرژي و نگرش مثبت
مديران موفق هر جا كار كنند روحيه‌اي شاد و مثبت ايجاد مي‌كنند. آن‌ها با رفتار و گفتارشان به اطرافيان انگيزه و انرژي مي‌دهند و آن‌ها را ترغيب به اقدام و انجام كارها مي‌كنند. آن‌ها افرادي دوست‌داشتني، محترم و با اراده هستند. آن‌ها به هيچ وجه اجازه نمي‌دهند شكست‌ها سرعت پيشروي گروه را كم كند و نااميدي غلبه كند.


13. معلم هميشگي و حرفه‌ اي
بسياري از كاركنان از اين موضوع شكايت دارند كه مديران هيچ‌گونه آموزشي نمي‌دهند و رشد كاركنان برايشان مهم نيست.مديران موفق همواره در حال آموزش ديگران هستند، زيرا خودشان دائم در حال يادگيري و فراگرفتن مطالب جديد هستند. اگر با مديري خوب كار كنيد مدام در حال يادگيري جديدترين مطالب تخصصي خواهيد بود. مديران اطلاعات باارزش را براي خود نگه نمي‌دارند بلكه تيم خود را از جديدترين اخبار، اتفاقات و روندها آگاه مي‌سازند.


مديران به همه كاركنان آموزش مي‌دهند و با دقت افراد مستعد و علاقه‌ مند را انتخاب مي‌كنند تا آموزش‌هاي پيشرفته‌ تري به آنان بدهند.

14. به ارتباطات انساني اهميت مي‌دهند
مديران موفق افرادي گوشه‌گير و خودخواه نيستند، بلكه هميشه سعي مي‌كنند براي ديگران مفيد باشند و ارتباط خوبي با ديگران دارند. آن‌ها افراد اثرگذار و قدرتمند را به دايره دوستان خود اضافه مي‌كنند و فكر نمي‌كنند با اين كار ارزش آن‌ها كم خواهد شد. البته هدف مديران به‌كارگيري نفوذ ديگران براي منافع خودشان نيست بلكه در وهله اول سعي مي‌كنند براي ديگران مفيد واقع شوند. مديران موفق هميشه موفقيت‌ها را با اعضاي گروه تقسيم مي‌كنند و ديگران را در رسيدن به اين موفقيت سهيم مي‌دانند.


15. از مسئوليت‌هايشان لذت مي‌برند
مديران موفق دوست دارند اثرگذار باشند، ولي موضوع فقط اعمال قدرت نيست. هدف آن‌ها رسيدن به هدف‌هاي بزرگ و ارزشمند است. بالاترين درجه مديريت آن است كه به ديگران خدمت كنيم و از اين كار لذت ببريم و البته در كنار آن از منافع مالي اين كار نيز بهره‌مند شويم. مديران موفق از كارشان و مسئوليت‌هايي كه دارند لذت مي‌برند زيرا آن را بخشي از فعاليت‌هاي لازم براي رسيدن به هدف بزرگ خود مي‌دانند.


اگر مديري هر روز به اين 15 مورد اشاره‌شده اهميت بدهد، سازمانش رشد مي‌كند و ارزش آن بيشتر مي‌شود. چنين سازماني نتايجي غيرقابل‌ تصور ايجاد خواهد كرد و ديگران را به تحسين وا خواهد داشت!

شما هم مي‌توانيد يكي از اين مديران باشيد. البته حتما بخشي از موارد اشاره شده را انجام مي‌دهيد. به مواردي بپردازيد كه به آن‌ها توجه كافي نداشته‌ايد. موفق باشيد مدير موفق!

image

                                                                                                                التمــــــــاس  دعـــــــا

                                                                                                          



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد