[ KhOrshid ] اين عادت هاي غلط به كليه شما آسيب مي زنند

۹ بازديد

در اين مطلب به 10 عادت مخرب كه به مرور زمان آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به كليه‌ها مي‌زنند و درنهايت حتي اين عضو حياتي را به‌طوركلي از كار مي‌اندازند، اشاره شده كه بايد به‌طور جدي از اين عادات غلط پرهيز كنيد:

ننوشيدن آب كافي

مهم‌ترين عملكرد كليه‌ها تصفيه‌خون و زدودن مواد سمي و زايد از خون است. وقتي آب كافي نوشيده نشود،‌ مواد سمي و زايد در خون شروع به تجمع كرده و مي‌توانند به بدن آسيب‌هاي جدي بزنند.

مصرف نمك زياد در رژيم غذايي

بدن براي عملكرد صحيح خود نياز به سديم يا نمك دارد. اما بسياري از مردم نمك زيادي مصرف مي‌كنند كه اين مسأله سبب بالا رفتن فشارخون و افزايش بار زياد بر كليه‌ها مي‌شود. بنابراين بهترين ميزان مصرف روزانه نمك كمتر از ۵ گرم توصيه مي‌شود.

تأخير در دفع ادرار

بسياري از ما به دليل مشغله زياد يا عدم رغبت براي استفاده از توالت‌هاي عمومي، دفع ادرار را به تأخير مي‌اندازيم. تأخير انداختن دفع ادرار به صورت مكرر سبب افزايش فشار ادرار شده و منجر به مشكلات كليوي، سنگ‌كليه و بي‌اختياري ادراري مي‌شود. پس هر وقت احساس كرديد ادرار داريد به هشدار كليه‌ها گوش دهيد.

مصرف زياد قند و شيريني

مطالعات نشان مي‌دهد، افرادي كه روزانه بيش از ٢ وعده نوشابه قندي مصرف مي‌كنند، احتمال مشاهده پروتيين در ادرار آنها بيشتر است. وجود پروتيين در ادرار، نخستين علامتي است كه نشان مي‌دهد كليه‌ها كار خود را آن‌طور كه بايد به خوبي انجام نمي‌دهند.

كمبود ويتامين و مواد معدني

مصرف غذاهاي سالم و داشتن يك رژيم غذايي كامل و سرشار از سبزيجات تازه و ميوه براي سلامت كلي بدن و عملكرد خوب كليه‌ها ضروري است. بسياري از كمبودهاي ويتاميني و موادمعدني خطر ابتلا به سنگ‌كليه يا نارسايي كليوي را افزايش مي‌دهند. به عنوان مثال، ويتامين B۶ و منيزيم در كاهش خطر ابتلا به سنگ‌كليه اهميت فوق‌العاده‌اي دارند. بنابر آمار حدود ٧٠ الي ٨٠‌درصد از مردم آمريكا منيزيم كافي مصرف نمي‌كنند و در اين موارد ابتلا به اين نارسايي‌هاي كليوي امري شايع محسوب مي‌شود و ممكن است حتي اين خطر شما را نيز تهديد كند.

مصرف بيش از اندازه پروتيين حيواني

مصرف بيش از اندازه پروتيين حيواني به‌ويژه گوشت قرمز،‌ باعث افزايش بار متابوليك بر كليه‌ها مي‌شود. بنابراين مصرف پروتيين بيشتر به اين معني است كه كليه‌ها بايد سخت‌تر فعاليت كنند و اين مسأله به مرور زمان به آسيب كليه‌ها و اختلال آنها مي‌انجامد.

كم‌خوابي

همه ما بارها اين جمله را شنيده‌ايم كه خواب كافي شبانه بسيار مهم است. بي‌خوابي مزمن عامل بروز بسياري از بيماري‌هاست كه در اين بين بيماري‌هاي كليوي نيز به چشم مي‌خورند. بدن در طول شب بافت‌هاي آسيب‌ديده كليه را ترميم مي‌كند. پس به بدن خود زمان كافي را براي درمان و ترميم بدهيد.

عادت به نوشيدن قهوه

كافيين نيز مانند نمك فشارخون را افزايش داده و فشار زايدي را بر كليه‌ها تحميل مي‌كند. پس مصرف مكرر قهوه و جذب طولاني‌مدت كافيين سبب آسيب‌ديدگي كليه‌ها مي‌شود.

سو مصرف مسكن‌ها

معلوم نيست چرا با وجود در دسترس بودن مسكن‌هاي بي‌خطر و طبيعي هنوز هم بسياري از مردم به محض احساس كوچكترين دردي‌ رو به مصرف مسكن‌هاي شيميايي مي‌آورند. به گفته پزشكان، سوء مصرف مسكن‌هاي شيميايي سبب آسيب جدي به كبد و كليه‌ها مي‌شود.

مصرف الكل

الكل يك سم خطرناك است كه متاسفانه نوشيدن آن در برخي كشورها قانوني شده! اما مصرف اين نوشيدني سبب ايجاد فشار زياد به كليه و كبد مي‌شود. بنابراين اگر مي‌خواهيد سالم بمانيد از مصرف ميوه‌ها، سبزيجات و غذاهاي سالم غافل نشويد و موارد فوق را به خاطر داشته باشيد تا با داشتن كليه‌هاي سالم بدن شما نيز از شما سپاسگزار باشد.



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد